onsdag 30 september 2015

Finland Februari 2014

Hej, eh... Jag är nästan ett år sen med nästa inlägg.... Det är den tiden jag kommer på att jag har en blogg att skriva i. Men frågan är när jag glömmer bort den? Jag antar att när det saker sker i livet som man bryr sig om så glömmer man lätt bort de tråkiga sakerna,...Kanske blir jag blir upptagen av något eller av något annat. Det spelar ingen roll, nu är jag här för ännu ett årligt inlägg. Var beredda, för detta inlägg kommer att bli långt... Eller kort med efterföljare... Vad tycker du är bäst?? Långt eller kort med någ/ot/ra extra kapitel?

Tur till Kittilä/Levi Finland
Vi tog våran nya bil och körde hela vägen dit och tillbaks. Från Bodø alltså. Vi stannade i dagarna 6-7 tillsammans med Andy, Agnes och Sepp. Vi hämtade de på Kittilä flygplats. Det blev en del appenzeller och akvavit. Vi bada eller mer riktigt bada bastu. Vi lagade och åt mat och drack lite vin. Vi provade även gokart på is, kanske finns det ett ord för det... Jag vet inte det ordet. Det var spikar i däcken och det var ganska så kul. Vi var även på 3 olika safaris och 1 ishotell. Ishotellet var trevligt och hade mycket is/snö och kulörta färger och former. Varje rum hade olika teman, iallafall de kalla rummen. HA HA HA. Maten där var väldigt god också.

Safari 1;
Husky. Vi döpte våra hundar även att de säkerligen var döpta innan. Vi ville ha en hund så mycket att vi inte blev med hund efter iallafall. Typiskt. De bajsade när det sprang....

Safari 2;
Snöskoter. Vi körde i en tråkig veva. Som på Svalbard 2.0 faktiskt. Vi var fem och fick köra tillsammans med 20 andra. Iallafall så var isfiske på menyn och Andy fick en liten Fjällröding/Røye/Arctic char. Bara för att jag var kock i grund och botten så fick jag filea den. Den smakade bra efter tillagning.

Safari 3;
Ren. Vi for till en plats som inte finns på kartan. En plats där Samer har sin verksamhet (en av dem). Jag och Karin fick en liten ren som skulle ta oss från A till B och tillbaka till A. Våran ren som jag antog var en "han" med endast 1 horn kvar, arbetade väldigt hårt. Precis innan B så stannade han andades väldigt flåsigt och kollapsade.... Våran ren dog. Nästan. Våran guide sa att det var väldigt vanligt att när renarna inte hade lust att gå/springa mer så strejkade de. De fejkade helt enkelt.... Det såg lite mer plågsamt ut dock.. Stackars ren. 

Vi körde Andy, Agnes och Sepp tillbaka till Kittilä flygplats och sedan sakta men säkert hem till Bodø...


Utanför våran hytta

Andy köpte en kul hatt

Världens mest vidrigaste läsk.

Horny.

Fyr

Vi hade lite snö.

Smile Sepp.


Siesta.

Bål.


Gräns.


Vilda renar.

Karin.


Sverige.


Gräns.


Gräns.


Hytta + nybil.

Flygplats.

Choklad från Schweiz.


Is hotellet med många följande bilder...


Emil.

Andy i kapellet.

Emil i kapellet.


Bra att ha sak.


Skulptur.


Andy agerar bartender.

Konst.

Konst.


Karin är trött.

Karin är cool.


Karin i konst.. I buss.


Karin tittut.


Karin slide.

Dubbelsäng.


Andy med ny mössa.


Karin med ny mössa.


Smurfdryck.


Alko. Den Svenska varianten av Systembolaget och den Norska varianten av Vinmonopolet.


Go kart på is.... Fler bilder finns..

Namnet på våran hytta/stuga.

Cigarr.


Akvevitt.


Sögubbe.


Karin är redo för snöskoter.

Sepp och Agnes också.


Renljus.

Fisksoppa wtf....???


Konst...


Rock n roll.


Hallelujah.


Karin hoppar.


Andy provar kånkelbär.


Carlsberg.

Karin och Carlsberg.


De har koll.


Vart är hundarna Andy?

Karin.


Hotell.


Andy och Hajen rummet.

Gång.


Gång.


Rummet.


Tomten spanar på alla barnen.


Rosenrummet.


Kario.


Is? 


Renkärlek.


Drunken room.


Pink / High room.


Klockrummet.


Kungarummet.


Elefant?


Audi sponsor...


Här åt vi middag.


Gång.


Maten.


Maten. 


Agnes, Sepp och Andy.


Hejdå.


Jag och Karin.


Karin?


Emil och Karin mys.


Andy.


Renar.

Renare.


Renast.


Renar i rad.


Pumpkin.

Appenzeller.


Trött gubbe.


Emil och hundarna.

Horsie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar